ОБЕРІТЬ ПОТРІБНУ МОВУ

Ukrainian English French German Turkish

«Еxperience» дистанційного навчання очима викладачів кафедри менеджменту організацій і здобувачів вищої освіти спеціальності «Менеджмент»

У перевагах дистанційного навчання як ефективного доповнення класичного підходу до навчання, запоруки постійного саморозвитку та  неперервного удосконалення вмінь і навичок здобувачів, ми переконалися давно. Однак, в умовах заборони відвідування вищих закладів освіти її здобувачами через встановлення карантину на усій території України, продумана організація освітнього процесу із використанням технологій такого навчання стала однією з найбільш важливих умов забезпечення якісного виконання освітніх програм. Саме тому вже другий тиждень навчальний процес у Херсонському державному аграрно-економічному університеті відбувається виключно у дистанційному режимі.

Дистанційну підготовку здобувачів першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти за освітніми програмами «Менеджмент» та «Менеджмент ІТ» за відповідними навчальними планами уможливив ще й той факт, що переважна більшість завдань, виконання яких передбачено на аудиторних заняттях з навчальних дисциплін, що забезпечують формування у майбутніх менеджерів необхідних загальних та фахових компетентностей, а також досягнення певних результатів навчання, можуть бути ефективно виконані й дистанційно.

Викладання навчальних дисциплін НПП кафедри менеджменту організацій здійснюється згідно розкладу за допомогою технологій дистанційного навчання, шляхом електронного листування (електронна пошта) у групах месенджерів (Viber, Telegram, WhatApp) та через електронні навчальні курси на освітніх платформах Moodle, Google ClassRoom тощо.

Поточний та проміжний контроль за виконанням індивідуальних навчальних планів здобувачів вищої освіти, розроблених на основі освітніх програм «Менеджмент» та «Менеджмент ІТ» і відповідних начальних планів, а також контроль виконання програм навчальних дисциплін здійснюється також в режимі онлайн. Ці заходи дозволяють забезпечити достатній/високий рівень якості навчання і не порушувати графік освітнього процесу.

Зважаючи на те, що такий досвід викладання для науково-педагогічного персоналу кафедри менеджменту організацій виявився новим, у перші дні карантину нас не покидали думки про таке: «Чи зможе дистанційне навчання повністю замінити живе спілкування?», «Наскільки ефективним буде таке навчання у порівнянні зі звичною для нас формою організації освітнього процесу?», «Як з цим - абсолютно онлайновим становищем - впораються здобувачі вищої освіти та й самі викладачі?». Звісно такі питання виникали не тільки у нас. І от сьогодні, по закінченню другого тижня з моменту впровадження карантину й надактивного використання технологій дистанційного навчання  ми можемо зробити деякі висновки.

По перше, колективом кафедри було відмічено, що вимушений цілковито дистанційний режим навчання - це досить ефективний і дуже корисний експеримент. Усі труднощі, які лякали на початку - це лише наше хвилювання й опір свідомості хоч і відомим, але не наскільки широко застосовуваним прийомам, способам, методам навчання. Ми усвідомили, наші здобувачі вищої освіти розуміють, що для якісного навчання і бажання вчитися не важливо де це відбувається, в навчальних аудиторіях чи дистанційно. Режим «stay at home» відкрив для нас цікавий факт: серед здобувачів, які за даних обставин навчання майже цілодобово виявляють активність і жагу до знань, є не лише ті, хто в звичному режимі навчання був у першій половині рейтингових списків. Крім того, нова реальність, у якій ми опинилися під час карантину, наклала відбиток на зміст окремих завдань при вивчені навчальних дисциплін. Отже, новий досвід дозволив нам зрозуміти багато важливих і корисних речей.

По друге, з метою більш об’єктивної оцінки особливостей і результатів організації дистанційного навчання, викладачами кафедри менеджменту організацій здобувачам першого (бакалаврського) рівня вищої освіти зі спеціальності 073 «Менеджмент» було запропоновано прийняти участь в імпровізованому дистанційному флешмобі з написання коротких есе, в яких вони могли висловити свої враження від цього процесу. В результаті реалізації даного задуму ми отримали від здобувачів цікаві есе, в яких було  зазначено переваги дистанційного навчання. Так, в есе тих, хто до  запровадження карантину активно працювали переважно в аудиторному режимі, недостатньо уваги приділяючи позааудиторній роботі, зазначено, що нинішні обставини змусили їх до активізації самостійної роботи, це безпосередньо вплинуло на якість підготовки, дозволило відчути на власному досвіді і зрозуміти важливість системності процесу формування компетентностей, передбачених освітньою програмою «Менеджмент», серед яких: «формування «здатності до адаптації та дії в новій ситуації», «здатність працювати в команді (через різні засоби комунікації)», «здатність планувати та управляти часом», «вміння виявляти, ставити і вирішувати проблеми», «здатність до пошуку, обробки та аналізу інформації з різних джерел» тощо.

Так, староста групи Олег Стратічук у своєму есе відмітив, що миттєве реагування на обставини, які склалися та корективи, внесені до розміреного, звичного графіку навчання у вигляді якісно організованого дистанційного освітнього процесу, подвоїли його впевненість у тому, що він є студентом найкращого закладу вищої освіти Півдня України та захоплення злагодженою роботою керівництва і науково-педагогічного персоналу Херсонського державного аграрно-економічного університету. Олег зазначив: «Виявляється і вдома заняття можуть проходити змістовно, цікаво, інформативно. Так, більша кількість часу відведена під самостійне вивчення, а лекції та практичні заняття відбуваються в онлайн просторі, але в цьому є і переваги: ти сам обираєш для себе зручний час для навчання, ти самостійно  намагаєшся знайти відповіді на незрозумілі саме для тебе питання з запропонованих тем, а коли проблему не вдається вирішити самостійно -  спілкуєшся за допомогою телефону або на інтернет-платформах з  одногрупниками та викладачами. Тобто, знаходячись на такому умовно віддаленому навчанні, ми не втрачаємо зв'язок з нашим звичним університетським оточенням і намагаємося позитивно сприймати ці тимчасові зміни, але з нетерпінням чекаємо на пари в аудиторіях з нашими викладачами!» 

 

Руслан Федоров у своєму есе пише: «Для мене, як і для багатьох студентів, цілковито дистанційне навчання є новим досвідом, але я не вважаю, що карантин - це привід для зупинки навчального процесу. Зараз 2020 рік і людство має настільки великі технологічні ресурси, щоб без усіляких проблем забезпечити не лише продовження навчання здобувачів вищої освіти у тому ж темпі, що й до введення карантину, а й високий рівень ефективності цього навчання, адже проходить воно у найбільш комфортному та найбільш зручному для людини місці у всьому світі - вдома! Така форма навчання стимулює концентруватися, вчити більше матеріалу займатися власним саморозвитком, вибудовувати індивідуальний процес навчання і гнучкий графік. Але, все ж таки, я вважаю, що попри всі позитивні сторони існують і певні недоліки дистанційної форми навчання. Це, по перше, недостатній безпосередній контакт між викладачем і здобувачем через відсутність живого спілкування, а по-друге, досить низька пропускна спроможність телекомунікаційної мережі сіл та невеликих містечок України, у зв’язку з чим деякі студенти відчувають дискомфорт під час навчальних занять онлайн, що є вагомою проблемою. Тож, є як позитивні, так і негативні сторони дистанційного навчання, але у будь-якому разі, попри карантин, заняття продовжуються у тому самому, а можливо, й навіть куди більш швидкому темпі, ніж при традиційному підході до організації освітнього процесу, що мене дуже тішить».

 

Світлана Худік зазначає, що: «Дистанційне навчання дає змогу студенту самостійно обирати час і місце для навчання, що дозволяє йому працювати перебуваючи в іншому місті. Такий метод навчання дає змогу сомоорганізовуватися та мотивувати себе до праці, бо дистанційне навчання – це самоосвіта, тобто здатність студента працювати самостійно. Серед недоліків, як для мене, - недостатність «живого» контакту між викладачем та студентом».

Карина Бойко висловила задоволення організацією навчання в університеті: «Загалом, я задоволена рішенням запровадження дистанційного навчання. Викладачі надають увесь необхідний матеріал, усе чітко і ясно пояснюють. Також вони готові до діалогу. Можна завжди звернутися за порадою чи роз'ясненням, якщо щось не зрозуміло. Хоч навчання і дистанційне, та це зовсім не впливає на якість здобутих знань та формування вмінь».

 

Анастасія Махлай пише:«У дистанційному навчанні є чимало переваг, на які одразу ніхто не звертає уваги. Мені дистанційне навчання подобається, адже я можу робити завдання як мені зручно. Навіть, коли їм шоколад у  зручній та затишній обстановці, де мене ніхто не відволікає і я можу зосередитися на навчанні. Також вважаю, що дистанційне навчання дає можливість удосконалювати свої вміння і працювати на собою під час карантину».

Підсумовуючи все вище викладене, хочеться зазначити, що будь-які зміни в нашому житті - це додатковий безцінний досвід, і, не зважаючи на острахи, ми маємо швидко перелаштовуватися і рухатися вперед, завдяки чому зможемо, «йдучи в ногу» з часом, змінювати майбутнє.  

Автор: Алєщенко Людмила Олександрівна (30.03.2020)